صندوق سرمایه گذاری عمومی ،ستان سعودی که در مک لارن نیز سهام دارد، با صرف 78 میلیون پوند (136.53 میلیون دلار استرالیا) برای 16.7 درصد از سهام این شرکت، به سرمایه گذار جدید و دومین سهامدار بزرگ تبدیل شده است.
مشخص نیست اولین وسیله نقلیه الکتریکی استون مارتین چه شکلی خواهد داشت یا از چه پلتفرمی استفاده خواهد کرد، اگرچه PIF پشتیبان اصلی شرکت آمریکایی Lucid است.
پلت فرم سدان لو، Lucid Air به زودی زیربنای شاسی بلند Lucid Gravity خواهد بود، اگرچه مشخص نیست که آیا این استارتاپ آمریکایی این زیربناها را برای برندهای دیگر عرضه خواهد کرد یا خیر.
استون مارتین همچنین قصد دارد اولین خودروی هیب، پلاگین خود را در سال 2024، اولین خودروی برقی خود را در سال 2025 عرضه کند و تا سال 2030 یک خط تولید خودروی اسپرت و شاسی بلند کاملاً الکتریکی داشته باشد.
استون مارتین می گوید که کل مجموعه خودروهای GT/اسپرت آن تا سال 2023 فروخته شده است، در حالی که سفارشات DBX نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.
این شرکت در بی،ه ای گفت: «هیئت مدیره استون مارتین معتقد است که این پیشنهاد به طور قابل توجهی نیازهای سرمایه سهام جدید شرکت را بیش از حد برآورد کرده است، می تواند به شدت برای سهامداران فعلی کاهش یابد و تعدادی از موانع اجرایی را شامل می شود.
استون مارتین لاگوندا قصد دارد 653 میلیون پوند (1.14 میلیارد دلار استرالیا) برای تامین مالی عرضه محصولات خود جمع آوری کند، اگرچه پیشنهاد خودروساز چینی جیلی را رد کرده است.
لارنس استرول، رئیس هیئت مدیره، گفت: «به طور کلی، این یک رویداد تغییر دهنده بازی برای استون مارتین است که از ارائه برنامه های استراتژیک ما حمایت می کند و پتانسیل رشد بلندمدت ما را تسریع می کند.
قبلاً تأیید شده بود که مدلهای بهروزرس، شده Vantage، DB11 و DBS را در سال 2023 معرفی خواهد کرد.
استون مارتین در ابتدا قصد داشت، حداقل در تعداد محدود، یک نسخه الکتریکی از Rapide خود را تولید کند. در نهایت این طرح را کنار گذاشت.
مرسدس بنز 9.7 درصد سهام خواهد داشت که نسبت به 11.7 درصد کاهش یافته است.
این شرکت میگوید که تا نیمی از افزایش سرمایه خود را برای بازپرداخت بدهیهای موجود هزینه میکند و این تعادل را هم برای تسریع هزینههای آتی و هم برای «حفظ بالشتک نقدینگی قابلتوجه» هزینه میکند.
سهام 16.7 درصدی PIF در این شرکت تنها پس از کنسرسیوم Yew Tree است که پس از پیشنهاد پیشنهادی، از 22 درصد به 18.3 درصد خواهد رسید.
اما هیئت مدیره استون مارتین به طور خلاصه پیشنهاد کنسرسیوم اطلس – متشکل از جیلی و InvestIndustral – برای سرمایه گذاری 1.3 میلیارد پوند (2.27 میلیارد دلار استرالیا) در سازنده خودروهای اسپورت بریت،ایی را رد کرد و گفت: “هیچ مبنایی برای بحث بیشتر وجود ندارد”.
با حضور تیم رهبری جدید، به رهبری آمدئو فلیسا، ما تیم من، و استراتژی من،ی برای تحقق کامل پتانسیل بلندمدت استون مارتین داریم.