Solid Power اخیراً اعلام کرد که نصب خط تولید آزمایشی خود را برای سلولهای باتری حالت جامد تکمیل کرده است.
دکتر Doron Myersdorf، مدیر عامل StoreDot گفت: «این بسیار مهم است که توسعه دهندگان باتری پیشرو مانند StoreDot به تولیدکنندگان جه، خودرو نقشه راه واقعی و بدون هیاهو برای معرفی فناوریهای باتری سریع شارژ سریع ارائه دهند.
دکتر مایرزدورف افزود: “ما معتقدیم گام عملی تر، معرفی باتری های نیمه جامد است که تولید انبوه آن تا سال 2028 را هدف گذاری کرده ایم.”
فراتر از این، StoreDot همچنان در حال توسعه شارژ سریع فوق العاده خود در هر دو شکل استوانه ای و منشوری است.
باتریهای حالت جامد هنوز در لبه فناوری باتری هستند و از نظر تئوری نوید برد بیشتر، جرم کمتر و شارژ سریعتر را نسبت به شیمی لیتیوم یون یا فسفات آهن لیتیوم میدهند.
StoreDot که با Volvo و Polestar شراکتهای موجود دارد، در حال حاضر برنامهای برای معرفی باتری لیتیوم یونی سیلی، 100in5 خود در سال 2024 دارد.
این سلولها همچنین ادعا ،د که عملکرد وعده داده شده «100in5» را ارائه میکنند، به این م،ی که رانندگان میتوانند در پنج دقیقه شارژ، 100 مایل (161 کیلومتر) برد را اضافه کنند.
هیوندای و کیا همچنین با Factorial Energy همکاری کرده اند تا باتری های حالت جامد خود را در خودروهای برقی خود آزمایش کنند.
راه اندازی باتری اسرائیلی StoreDot میگوید خودروهای الکتریکی (EVs) که با باتریهای حالت جامد تولید انبوه کار میکنند، هنوز حداقل یک دهه باقی ماندهاند.
این سلولهای پیشرفته، ایمن و با عملکرد بالا خواهند بود که میتوانند تنها در سه دقیقه به ۱۰۰ مایل شارژ دست یابند. آنها از مزایای اضافی نیاز به فرآیند تولید ساده تر و کم چالش تر نسبت به فناوری های حالت جامد برخوردار هستند.
این شرکت اخیراً آزمایشی را روی این سلولهای باتری انجام داده است که قادر به انجام بیش از 1000 چرخه شارژ قبل از کاهش ظرفیت به زیر 80 درصد آستانه اولیه بودند.
این می گوید که عمر مفید کوتاه دغدغه اصلی باتری های حالت جامد است و بنابراین به توسعه مواد الکترولیت جامد خود ادامه می دهد. عملکرد دمای سردتر نیز یک مشکل است.
تویوتا همچنین گفت که از سال 2020 باتری های حالت جامد را آزمایش می کند و قصد دارد ابتدا آنها را در خودروهای هیب، خود معرفی کند، قبل از اینکه آنها را در خودروهای برقی آینده عرضه کند.
Solid Power در حال حاضر با BMW و Ford شراکت دارد و قصد دارد تا پایان سال 2022 سلول های باتری حالت جامد خود را برای “تست صلاحیت” به شرکت ها تحویل دهد.
StoreDot تنها شرکتی نیست که برای تولید باتریهای حالت جامد آماده میشود و سایر تامینکنندگان و خودروسازان نیز وارد عمل میشوند.
این شرکت ها قصد دارند «اولین فناوری رقابتی باتری حالت جامد» خود را در سال 2026 معرفی کنند.
StoreDot گفت که سازندگان باید فناوریهای موقتی مانند باتریهای نیمه جامد را در میان مدت در نظر بگیرند.
در حال حاضر، علیرغم برخی ادعاهای صعودی رقبای ما، باتری های تمام حالت جامد هنوز حداقل 10 سال دیگر باقی مانده است. آنها مطمئناً برای هیچ خودروسازی که در حال حاضر معماری خودروهای الکتریکی با شارژ سریع را توسعه می دهد، گلوله نقره ای نیستند.
نیسان اخیراً نمونه اولیه کارخانه تولید باتری حالت جامد خود را در مرکز تحقیقاتی خود در استان کانا،ا، ژاپن رونمایی کرد.
در دسامبر 2020، شرکت تحت حمایت فول، واگن QuantumScape اعلام کرد که باتریهای حالت جامد خود را برای تولید در سال 2024 آماده خواهد کرد، در حالی که مرکز توسعه باتری جنرال موتورز در وارن، میشیگان، باتریهای حالت جامد را در میان انواع باتریهای دیگر، از جمله سیلی،، توسعه خواهد داد.
Stellantis و مرسدس بنز در اوا، سال 2021 اعلام ،د که به قطار باتری های حالت جامد رفته اند و توافق نامه های مش،ی را با Factorial Energy مستقر در ایالات متحده برای توسعه باتری های حالت جامد برای خودروهای الکتریکی امضا کرده اند.
این خودروساز ژاپنی پیشتاز توسعه باتری های حالت جامد برای شرکای اتحاد خود – رنو و میتسوبیشی – است و قصد دارد یک خودروی برقی با باتری های تمام حالت جامد اختصاصی خود را در سال مالی 2028 روانه بازار کند.
این شرکت قصد دارد باتری نیمه جامد “100in3” خود را در سال 2028 و باتری “100in2” تمام حالت جامد خود را در سال 2032 عرضه کند.
آنها از الکترولیت های جامد به جای الکترولیت های مایع یا ژل پلیمری موجود در شیمی فعلی، از جمله لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر استفاده می کنند.
بیشتر: باتری های حالت جامد: آنها چیست؟
بیشتر: باتریهای StoreDot به بیش از 1000 چرخه «شارژ سریع فوقالعاده» دست مییابند.
منبع: https://www.carexpert.com.au/car-news/solid-state-batteries-are-a-decade-away-storedot