عملکرد کلی آهنگ
وقتی به فناوری گیرب، این روزها نگاه می کنید، معمولاً انتخاب یک گیرب، خودکار به جای گزینه دستی، تصمیم گیری آس، است.
برای اثبات این نکته، روی CarExpert در مسیر آزمایشی، پورشه 718 کیمن GT4 PDK بیش از نیم ث،ه نسبت به نسخه دستی خود و هیوندای i30 N DCT تقریباً یک ث،ه کامل نسبت به نسخه دستی افزایش یافت.
با سوبارو WRX به نظر می رسد که اینطور نیست – اگر به یک کتابچه راهنمای کاربر علاقه دارید، اما برایتان سخت است که از هر گونه پیشرفت عملکردی در یک خودرو، در عین حال غیرمعمول، چشم پوشی کنید، عالی است.
به نظر می رسد سوبارو واقعاً برای مشتریان خود خط و نش، کشیده است، با گیرب، Lineartronic CVT (گیرب، متغیر پیوسته) به جای عملکرد، بیشتر به استفاده روزمره می پردازد.
موتور
همانطور که در بررسی دستی سوبارو WRX اشاره کردم، ارتقاء از 2.0 لیتری به موتور 2.4 لیتری با،ر توربوشارژ، با 202 کیلو وات از قدرت و 350 نیوتن متر با وجود افزودن 400 سی سی به حجم، گشتاور تنها 5 کیلووات افزایش یافته است.
منحنی گشتاور عریض و مسطح است، اما میتوان آن را بسیار دورتر از این موتور هل داد، و اگرچه نرم و قابل رانندگی است، من میخواهم تیز و تیز باشد – من این افزایش گشتاور و توانایی خارج ، آن را میخواهم.
فورا متوجه تفاوت عملکردی نسبت به سوبارو WRX دستی شدم، انتقال انرژی ی،ان نبود.
جوابگوی دفترچه راهنما هم نداشت. جالب است که احساس میکردم از دست دادن در کل محدوده دور است و تجربه را در مسیر کاملاً متفاوت میکند.
مشکل تمام شدن دور موتور از دفترچه راهنما از بین رفته بود، اما فوریت برای تعویض دنده و توانایی متعادل ، خودرو با دریچه گاز نیز وجود داشت. بین دریچه گاز و واکنش با چرخ و جاده قطع شد.
نکته مثبت، منحنی گشتاور بهبود یافته است، و موتور را در سراسر محدوده دور برای استفاده روزمره قابل راندن می کند، اما فاقد پانچ شبیه به نسخه های قبلی است.
من 0-100 از 6.47 ث،ه برای CVT در مقایسه با 6.35s برای دستی، اما در حالت ایدهآل میخواهم زمانهایی را برای هر دو حداقل یک ث،ه سریعتر ببینیم. زمان ادعا شده از سوبارو دقیقاً همان فاصله را نشان می دهد، با CVT 0.1 ث،ه کندتر از نسخه دستی که ما آزمایش کردیم، و من مطمئن هستم که این تفاوت به دلیل وزن اضافه شده در نوع tS است.
بار دیگر، این موتور پتانسیل بسیار زیادی دارد، اما باید از این پتانسیل استفاده کند تا با مخالفان همگام شود.
ترمز
عملکرد ترمزگیری تقریباً مشابه سوبارو WRX دستی بود.
با زمان 100-0 از 2.8s @ 36.03m، با همان احساس پدال ترمز و توانایی خوبی برای تعدیل پدال و کنترل رهاسازی در مسیر به پیچ.
شاسی بلند
شاسی در واقع نقطه برجسته سوبارو WRX است، با پیشرفت بزرگی در دینامیک زیرین.
تعادل کلی بهتر است، که ناشی از استحکام شاسی بهبود یافته است. تمایل به کم فرم، کاهش یافته است و تعادل در میانه پیچ اکنون بسیار خنثی است.
چالش رانندگی سوبارو WRX کاهش یافته است و پنجره بیشتری از عملکرد در دسترس در دسترس است. هر وقت سعی میکردم به ،ی در WRXهای قدیمیتر آموزش بدهم، همیشه آنها را زیادهروی می،د، در حالی که من فریاد میزدم “صبر کن!”
این دیگر دعوا نیست و میتو،د با فرمان و ورودیهای دریچه گاز قویتر باشید، بدون اینکه ع،العمل نامطلوبی داشته باشید.
سوبارو هندسه جلو را بهبود بخشیده است و همچنین از طریق نوار تثبیت کننده، پشتیبان را در ،مت عقب خودرو اضافه کرده است. پتانسیل این شاسی بلند بیشتر شده است و آن را در پیست بسیار توانمندتر می کند.
انتقال و دیفرانسیل
من واقعاً برای دیدن مزایای این CVT در پیست تلاش کردم و تنها مزیت آن عدم نیاز به تعویض دنده بود. این تجربه بسیار عجیبی بود که مرا به این فکر انداخت که آیا این حتی توسط یک موتور توربو تقویت شده هدایت می شود یا خیر.
ایده CVT این است که نیاز به دندهها را نفی کند و از قرقرههایی استفاده کند که عرضشان متفاوت است و سپس برای تجربه رانندگی سعی میکند با استفاده از نقاط تنظیم شده در محدوده، تغییرات دنده را تقلید کند.
حالا چون همیشه به دنبال نقطه بهینه در محدوده دور موتور است، حسی که به شما دست می دهد کاملا متفاوت است و تقریباً لایه های موتور را از دست می دهید. از نظر ذهنی شبیه یک کلاچ در حال لغزش است، اما به حرکت خود به جلو ادامه می دهد.
همه ما می د،م که هر چه بتو،د تعویض دنده را بدون درز انجام دهید، بهتر است. بنابراین، از نظر تئوری، حذف تعویض دنده به طور کلی برای شتاب گیری ایده آل است، مانند خودروهای برقی. پس چگونه در خودرویی که راه اندازی دستی آن آسان نیست، عملکرد خط مستقیم را نسبت به گیرب، دستی از دست بدهیم؟
همچنین یک قطع ارتباط جزئی بین پدال دریچه گاز و ،وجی احساس می شود و به نظر می رسد با تنظیم باندهای گیرب، تاخیری وجود دارد.
در مورد احساس کاهش قدرت، باید کمی عمیقتر بگردیم، اما نتیجه کلی افت عملکرد و عدم تعامل است.
برای ا،ر رانندگیها، ممکن است هرگز متوجه این موضوع نشوید و باید مزایای مصرف سوخت داشته باشید، اما این چیزی نیست که من هنگام ،ید WRX به آن نگاه میکنم.
سیستم چهارچرخ محرک با CVT کمی متفاوت است، با توزیع گشتاور متغیر به جای ت،یم معمولی 50/50.
برای اینکه واقعاً ببینم چگونه این کار می کند، به یک محیط با ،بندگی کمتر نیاز دارم، اما متوجه نشدم که توانایی متعادل ، ماشین روی دریچه گاز را دارم. WRX در سرتاسر گوشه بسیار آزاد و خنثی احساس میشود، اما این مجموعهای نیست که بتو،د از آن فشار بیاورید و واکنش نشان دهید.
تعلیق
سوبارو WRX tS از دمپرهای کنترل الکترونیکی (قابل تنظیم) نسبت به نسخه دستی آزمایش شده ما بهره می برد، سیستمی مشابه با سیستم مورد استفاده در هیوندای i30 N – با استفاده از شیر برقی در پایین هر دمپر.
از آنجایی که تجربه رانندگی بین دستی و CVT بسیار متفاوت بود، در واقع یک چالش بود که تفاوت زیادی در سیستم تعلیق ایجاد شود.
احساس بهبودی در ،بندگی جانبی وجود داشت، به خصوص زم، که در وسط پیچ بارگیری می شد و کنترل در پیچ های با سرعت بالاتر نیز بهبود می یافت.
مانند همه سوباروها، در ضربهها و هنگام حمله به حاشیهها، پشتیب، خوبی داشت.
فرمان
پاسخ من در اینجا مشابه دفترچه راهنما است و ای کاش این ،مت از ماشین را نسبت به نسل قبلی دست نخورده می گذاشتند.
واقعاً فقدان ارتباط و احساس بین فرمان و جاده وجود دارد.
من مطمئن هستم که آنها در بازخورد نسخههای بعدی بهبود خواهند یافت، و بیشتر مردم متوجه تفاوت فاحش و برای رانندگی عمومی و پارک نمیشوند.
اما برای چیزی که زم، یکی از ویژگی های برجسته سوبارو WRX بود، این قطعاً از قلم افتاده است.
چرخ و ،تیک
تایرهای بین سوبارو WRX دستی و CVT با استفاده از Dunlop SP Sport Ma، GT 245/40 R18 ی،ان هستند.
،تیکها در مسیر خوب کار می،د و افت عملکردی در طول دورها مشاهده نشد، اما من احساس میکردم که آنها در مقایسه با چیزی مانند میشلین پایلوت اسپورت 4S، کمی عملکرد و زمان دور را از دست دادهاند.
کمک راننده (الکترونیکی)
من با همه چیز دقیقاً مشابه WRX دستی، پاوریونیت اسپرت#، فرمان در اسپرت، سیستم تعلیق در اسپرت و AWD در اسپرت، بدون کنترل کشش یا پایداری دویدم.
کابین خلبان (ارگونومی)
فرمان را دوست داشتم؛ بافت و ،بندگی خوبی داشت اگرچه کمی ضخیم تر از ایده آل است.
وضعیت نشستن خوب بود و پشتیب، جانبی در مسیر معقول بود.
همچنین صفحه نمایش انتخاب حالت درایو، بسیار کاربر پسند است و تنظیم آن آسان است.
زمان دور
برای من، این واقعاً یک تیراندازی مستقیم بین نسخههای دستی و CVT WRX است که فکر میکنید مبارزه بسیار نزدیکی خواهد بود.
وقتی به درگیری راننده نگاه میکنید، باید هر بار دستی بروید، و مزیت سیستم تعلیق سوبارو WRX tS ساخت یا ،ابی نیست. بنابراین، فقط به زمان دور می رسد و ممکن است تعجب آور نباشد که دستی در آنجا نیز برنده شود…
در 62.26 ث،ه، WRX CVT تقریباً یک ث،ه کامل کندتر از آنچه من در WRX دستی (61.37 ث،ه) چند هفته قبل انجام دادم، با تجربه ای پویاتر و جذاب تر است. با توجه به روند سایر گیرب، های دستی v خودکار، تفاوت بازار هدف مشخصی بین این دو نسخه وجود دارد.
در حالی که زمان دور کامل تنها عامل در انتخاب تجربه رانندگی نیست – چه خوب یا بد – سوبارو انتخاب را برای طرفداران دستی آسانتر کرده است.
Atko’s 3:
- اجازه دهید خودرو بیشتر از WRX های قبلی بیشتر از پیچ ها عبور کند
- وقتی برق را می گیرید انتظار واکنش فوری نداشته باشید
- مراقب باشید که آیا یک WRX دستی برای یک مسابقه بلند می شود
برای گا،ی کامل روی تصاویر کلیک کنید
بیشتر: همه چیز سوبارو WRX
منبع: https://www.carexpert.com.au/car-reviews/2023-subaru-wrx-cvt-performance-review