جیپ قبلاً محدوده محلی چروکی را کاهش داده بود و مدل پایه چهار سیلندر اسپرت را برای سال 2022 کنار گذاشته بود و اخیراً مدل های لیمیتد و تریل هاوک را کنار گذاشته بود.
حتی در بازار خانگی خود در ایالات متحده، فروش چروکی کاهش یافته است. مطابق پایگاه خودرونسل فعلی در سال 2018 به 239437 فروش رسید، اما از آن زمان به تدریج کاهش یافته و به کمترین میزان فروش 89126 در سال 2021 رسیده است.
جیپ در حال قرار دادن نسخه فرمان راست قدیمی خود است چروکی به مرتع بروید و از این طریق از بخش SUV های سایز متوسط در استرالیا خارج شوید.
سال گذشته، جیپ تنها 382 چروکی در استرالیا فروخت. تنها شاسیبلندهای سایز متوسطی که آنها فروش بیشتری داشتند، سیتروئن C5 ایرکراس (58 فروش)، پژو 5008 (189) و سانگ یانگ کوراندو (353) بودند.
در سال 2015، جیپ 6156 چروکی فروخت که از خودروهایی مانند فورد کوگا، هولدن کاپتیوا 5 و سوزوکی گرند ویتارا فروش بیشتری داشت، البته اگر تهدیدی برای شرکتهایی مانند تویوتا راو4 نباشد.
بدون پیشرانه الکتریکی برای ارائه، جیپ اخیراً تولید چروکی در اروپا را متوقف کرد و ما را به ،وان یکی از معدود بازارهای صادراتی برای خودروهای سایز متوسط و یکی از آ،ین بازارهای باقیمانده فرمان راست باقی گذاشت.
جیپ کامپس قیمتی مشابه بسیاری از شاسیبلندهای سایز متوسط برندهای رقیب دارد، اما خودرویی کوچکتر از نظر اندازه نزدیکتر به خودروهایی مانند کیا سلتوس است.
جیپ چروکی همچنان برای کانادا، ایالات متحده و کره ج،ی تولید می شود – جایی که نسخه ای با مشخصات مشابه با آمریکای شمالی به فروش می رسد.
جیپ یک مدل کمی بزرگتر مبتنی بر قطب نما به نام Commander یا Meridian دارد که در بازارهایی مانند برزیل، هند و ژاپن به فروش می رسد، اما در اینجا ارائه نمی شود.
سخنگوی جیپ استرالیا گفت: «تولید جیپ چروکی برای بازارهای اصلی خارج از آمریکای شمالی، از جمله مدلهای فرمان راست، به تمرکز منابع بازاریابی و فروش بر روی مدلهای کلیدی ختم میشود.»
این شرکت اذعان کرده بود که KL Cherokee فعلی که برای اولین بار در سال 2013 وارد تولید شد و آ،ین بار در سال 2018 به روز شد، نیاز به جایگزینی دارد.
انتظار می رود جایگزینی برای چروکی تا قبل از سال 2025 معرفی شود و یک پیشرانه الکتریکی ارائه دهد. در حالی که هنوز به طور رسمی برای استرالیا تایید نشده است، کریستین مونیر، مدیرعامل جه، این برند، گفت که ا،ر جیپ های آینده برای فرمان راست طراحی خواهند شد.
مرگ چروکی همچنین شاهد پایان آ،ین شاسی بلند سایز متوسط با موتور V6 در استرالیا از یک برند اصلی است.
این با ارقامی که قبلا در چرخه حیات خود ارسال کرده بود، فاصله زیادی دارد.
از بین رفتن چروکی در استرالیا، جیپ بدون یک شاسی بلند سایز متوسط باقی خواهد ماند، علیرغم اینکه این خودرو دومین بخش بزرگ از نظر حجم در استرالیا در سال گذشته بود – و در مجموع پر حجم ترین بخش SUV بود.
کریستین مونیر، مدیرعامل جیپ، گفت: «این باعث میشود شبها بیدار شوم و آن محصول بدیهی است که حجم آن کوچکتر و کوچکتر میشود، و ما میگوییم که محصول فعلی در بخش بسیار رقابتی رقابتی کمتر و کمتر میشود.» CarExpert در ماه سپتامبر، با توجه به اینکه بخش SUV سایز متوسط بزرگترین در جهان است.
بیشتر: همه چیز جیپ چروکی