نام انویدیا از کلمه لاتین برای حسادت، “invidia” گرفته شده است، و در واقع برخی از شرکت ها ممکن است به تسلط این شرکت – در کنار AMD – بر بازار واحد پردازش گرافیکی مصرف کننده (GPU) حسادت کنند.
انویدیا که در سال 1993 توسط جنسن هوانگ (هنوز مدیر عامل شرکت)، کریس مالاچوفسکی و کرتیس پریم تأسیس شد، به دلیل تولید سخت افزاری که به اجرای بازی های رایانه شخصی و کنسول کمک می کند، شهرت دارد.
با این حال، فنآوریهای اساسی نیمهرسانا و سیلی، مورد استفاده در این کارتهای گرافیکی، میتوانند کاربردهای متنوع دیگری نیز داشته باشند. یکی از این موارد، هدایت سیستمهای مح،اتی است که امکان ADAS (سیستمهای کمک راننده پیشرفته) و رانندگی خودکار را فراهم میکند و به همین ترتیب، انویدیا سرمایهگذاری و پیشرفت چشمگیری در این زمینه انجام داده است.
امروزه، پیشنهادات انویدیا در خودروهای خودران و فضای ADAS را می توان در چهار دسته دسته بندی کرد. اینها شامل محیطهای تست و توسعه نرمافزار برای وسایل نقلیه خودران، سختافزار و نرمافزار خودران، و همچنین یک پلتفرم خودران تقریباً کلید در دست است که محصولات فوق را در یک راهحل کامل که خودروسازان میتوانند ،یداری کنند تا ویژگیهای رانندگی خودکار را به خودروی خود اضافه کنند، ،یب میکند.
محیط های تست و توسعه
همه شرکت ها به منابع مورد نیاز برای آزمایش خودروهای خودران در محیط های فیزیکی واقعی دسترسی ندارند و ممکن است موانع نظارتی و ایمنی متعددی وجود داشته باشد که ممکن است آنها را از انجام این کار باز دارد.
بنابراین، بسیاری از تولیدکنندگان تج،ات اصلی (OEMs) و شرکتهای مرتبط تصمیم میگیرند تا قبل از اینکه وارد جاده شوند، سختافزار خودران و ADAS خود را در یک محیط مجازی آزمایش کنند تا مطمئن شوند که اصول اساسی در تئوری کار میکنند.
بسیاری از سیستمهای مستقل و ADAS نیز بر توسعه شبکههای عصبی تکیه میکنند که میتوانند اشیاء مختلف در جادهها، از جمله اتومبیلها، عابران پیاده و حیوانات را تشخیص دهند و مسیری را که طی خواهند کرد، پیشبینی کنند. با این حال، برای “آموزش” این شبکه ها برای کار دقیق، آنها به منابع قابل توجهی از ورودی داده، از جمله تصاویر و ویدئوهای آزمایشی نیاز دارند.
انویدیا دو راه حل برای رفع هر دو نیازی که در بالا توضیح داده شد ارائه می دهد. زیرساخت درایو انویدیا شامل سختافزار، نرمافزار و گردشهای کاری مربوط به ابررایانهها برای کمک به OEMها و سایر شرکتها برای آموزش ADAS و شبکههای عصبی رانندگی مستقل است و شامل سیستمی مانند Nvidia DGX SuperPOD است که به ،وان یک ابررایانه کلید در دست عمل میکند و شرکتها میتوانند از آن برای آزمایش این سیستمها استفاده کنند. .
علاوه بر این، انویدیا Drive Sim خود را نیز ارائه میکند، که این برند ادعا میکند پلتفرم شبیهسازی فیزیکی دقیقی را ارائه میکند که شامل فناوریهایی مانند «موتور بازسازی عصبی» است.
هدف از این کار آوردن داده های واقعی به طور مستقیم به شبیه سازی، با آسان ، درایوهای ضبط شده از یک ناوگان از وسایل نقلیه مجهز به من، در شبیه سازی است.
سخت افزار خودران
انویدیا علاوه بر دسترسی OEM ها و سایر توسعه دهندگان به منابع برای آزمایش ADAS و سیستم های رانندگی خودران خود، سخت افزار پردازشی را نیز توسعه می دهد که می تواند در داخل خودرو برای تامین انرژی این سیستم ها استفاده شود.
اینها به ،وان SoC یا سیستم روی یک تراشه شناخته می شوند و CPU (واحد پردازش مرکزی)، GPU، RAM و سایر اجزا را روی یک تراشه واحد یکپارچه می کنند.
Drive Orin انویدیا قدرتمندترین SoC این برند برای رانندگی خودکار است که در حال حاضر موجود است و تولید آن در ماه مارس سال جاری پس از اولین معرفی در دسامبر 2019 آغاز شد.
این شرکت ادعا می کند که این SoC می تواند تا 254 تریلیون عملیات در ث،ه انجام دهد و از 17 میلیارد ترانزیستور استفاده می کند تا هفت برابر قدرتمندتر از Xavier SoC قبلی خود برای سیستم های کمک راننده پیشرفته باشد. علاوه بر این، این برند ادعا میکند که استفاده از چندین SoC Orin به OEMها اجازه میدهد تا ADAS و سیستمهای رانندگی خودران خود را از سطح 2 به سیستمهای کاملاً مستقل سطح 5 مقیاس کنند.
اخیراً انویدیا Drive T،r SoC خود را معرفی کرد که انتظار میرود در خودروهایی که از سال 2025 تولید میشوند در دسترس باشد. این شرکت ادعا میکند که این نشاندهنده یک جهش قابل توجه در عملکرد مح،اتی نسبت به Drive Orin فعلی است، با عملکرد کلی تا 2000 ترافلاپس.
شاید به همان میزان قابل توجه، انویدیا ادعا می کند که T،r به اندازه کافی قادر است سیستم های اطلاعات سرگرمی داخل کابین و خوشه های ابزار دیجیتال و همچنین سایر عملکردهای داخلی را که امروزه بین چندین پردازنده مختلف توزیع می شود، تامین کند.
بر این اساس، این شرکت میگوید که یک OEM در آینده ممکن است بتواند با تخصیص بخشی از قدرت مح،اتی T،r برای پشتیب، از این عملکردهای داخلی (حذف نیاز به تراشههای جداگانه) و بقیه به سیستمهای رانندگی مستقل، هزینهها را کاهش دهد.
نرم افزار خودران
در حالی که ،ید سخت افزار مح،اتی قدرتمند و گنجاندن آن در آ،ین مدل های خود برای یک OEM نسبتاً آسان است، چیزی که شاید دشوارتر باشد توسعه نرم افزاری است که بتواند به طور موثر از این سیستم ها برای ارائه خدمات قابل اعتماد، ایمن و قابل اعتماد به مشتریان استفاده کند. ADAS موثر و سیستم های رانندگی مستقل.
در کنار سختافزار، انویدیا نرمافزار من،ی را برای بهرهگیری از SoCهایی که توسعه داده است و همچنین ورودیهای پردازش از سنسورهای دیگر مانند رادار، LiDAR و دوربینها ارائه میکند.
اساس این کار سیستم عامل Drive این شرکت است که یک سیستم عامل مرجع است که ارتباط نزدیکی با سخت افزارهایی مانند Orin و T،r SoC های آینده دارد. علاوه بر این، انویدیا «لایههای» نرمافزاری مانند DriveWorks را نیز ارائه میکند که به،وان «میانافزار» عمل میکند و شامل اجزایی مانند لایه انتزاعی حسگر است که میتواند ورودیهای انواع مختلف سنسورهای خودرو را دریافت کند.
این شرکت همچنین یک لایه نرم افزار Drive Chauffeur ایجاد کرده است که انواع شبکه های عصبی را برای ،یب عملکردهای ادراک، نقشه برداری و برنامه ریزی در خود جای داده است. اینها به ماشین کمک می کند تا فاصله ها را ،ن بزند و اشیاء را شناسایی و ردیابی کند و همچنین عملکردهای خودرو مانند شتاب گیری، ترمزگیری و موقعیت یابی بین خطوط را کنترل کند.
با توجه به محدودیتهای نظارتی و ایمنی، برخی از سیستمهای ADAS همچنین از راننده میخواهند که به نظارت بر جادههای پیش رو ادامه دهد تا کار کنند. برای پشتیب، از این موضوع، انویدیا همچنین نرم افزار Drive Concierge خود را ارائه می دهد که هوش مصنوعی و سایر فناوری ها را برای پشتیب، از نظارت بر راننده و سرنشین با استفاده از دوربین های داخلی خودرو و سایر حسگرهای داخلی در خود دارد.
پلت فرم خودران
برای OEM ها و سایر تامین کنندگان این امکان وجود دارد که فقط یک یا چند مورد از اجزایی را که Nvidia در بالا توسعه داده است ،یداری کنند و آن را در سیستم های سایر تامین کنندگان یا آنهایی که در داخل ساخته شده اند ادغام کنند. با این حال، انویدیا همچنین یک پلت فرم کاملاً کامل خودران ارائه می دهد که همه این اجزا را در یک راه حل یکپارچه گنجانده است. این به ،وان Drive Hyperion انویدیا شناخته می شود.
این شرکت Hyperion را به ،وان یک پلتفرم توسعه م،ار و معماری مرجع برای طراحی وسایل نقلیه خودران توصیف میکند و سختافزار Orin و نرمافزاری که در بالا توضیح داده شد را در خود جای داده است. در نسخه فعلی Hyperion 8، می تواند تا 12 دوربین خارجی، سه دوربین داخلی، 9 سنسور رادار، 12 سنسور اولتراسونیک و همچنین تا دو سنسور LiDAR را پشتیب، کند.
طیف وسیعی از خودروسازان اعلام کرده اند که Hyperion را برای خودروهای آینده خود به کار خواهند گرفت. این شامل سیستم DreamDrive Pro ADAS Lucid (که در Lucid Air گنجانده می شود)، برخی از وسایل نقلیه الکتریکی BYD از تولید سال 2023 و خودروهای جگوار لندرور که بعد از سال 2025 عرضه می شوند. طیف محصولات Nvidia’s Drive.
بقیه سری Inside the Suppliers را اینجا بخو،د:
منبع: https://www.carexpert.com.au/car-news/inside-the-suppliers-nvidi،