از همان ابتدا، می توان گفت که پروتکل های جدید به طور قابل توجهی سختگیرانه تر از پروتکل های قدیمی هستند. پروتکلهای قبلی آزمایشهای تصادف از جلو را روی یک مانع تغییر شکلپذیر با همپوش، 40 درصد در سرعت 64 کیلومتر بر ساعت اولویتبندی می،د. یک تست تصادف جانبی اضافی فقط روی وسایل نقلیه ای انجام می شود که 5 ستاره دارند یا داوطلب هستند. آن هم بدون آدمک های بچه.
رتبه بندی تست تصادف قدیمی را نمی توان با رتبه بندی جدید تست تصادف مقایسه کرد. به این م،ی که اگر خودرویی در تست های قدیمی رتبه 5 ستاره را ،ب کرده باشد، نمی توان آن را با رتبه 5 ستاره در تست جدید مقایسه کرد. برای متمایز ، این دو، Global NCAP برای خودروهایی که تحت سیستم جدید آزمایش شده اند – برای سرنشینان بزرگسال و کودک رتبه بندی ستاره های زرد می دهد. در سیستم قدیمیتر، رتبهبندی بزرگسالان از طریق ستارههای آبی نشان داده میشد در حالی که رتبهبندی کودکان از طریق ستارههای سبز نشان داده میشد.
اخیرا GNCAP تست تصادف را روی Taigun و Kushaq انجام داده است که هر دو موفق به ،ب 5 ستاره شده اند. در مقایسه با رقبای خود، تایگون و کوشاق عملکرد بسیار خوبی داشتند. رقبای اصلی کرتا و سلتوس 3 ستاره می گیرند، در حالی که Astor، Grand Vitara و HyRyder هنوز آزمایش نشده اند.
برخورد جانبی قطب نیز اهمیت زیادی داده شده است. با این تست ضربه سر کناری با تست ضربه قطب مح،ه می شود. برای انجام این آزمایش، پروتکل های به روز شده GNCAP، نصب نوعی سیستم حفاظت از سر را ا،امی می کند. سیستم حفاظت از عابر پیاده باید برای یک وسیله نقلیه برای ،ب 5 ستاره من، باشد. تولیدکنندگان باید گواهی عبور/عدم موفقیت توسط UN127 یا GTR9 ارائه دهند.
رتبه بندی قدیمی در مقابل جدید
پروتکلهای جدید حکم میکنند که آزمایشهای تصادف جانبی به ،وان یک امر استاندارد، صرف نظر از هدف گرفتن ۵ ستاره یا داوطلب بودن، انجام میشود. همچنین، با استفاده از آدمک های کودک در این آزمون اجباری است. خودرویی که با 0 ستاره در تست تصادف از جلو رد شود، اجباری برای تست تصادف جانبی ندارد. برای هر دو تست تصادف از جلو و جانبی، آدمک های بزرگسال و کودک به طور اجباری ارزیابی می شوند.

تحت پروتکل های به روز شده GNCAP، سیستم های ایمنی فعال نسبت به پروتکل های قبلی ارزش و توجه زیادی دارند.

VW Taigun و Skoda Kushaq تحت پروتکل های GNCAP به روز شده آزمایش شدند که با پروتکل هایی که قبل از ژوئیه 2022 دنبال می شدند متفاوت است. بنابراین، پروتکل های GNCAP به روز شده دقیقاً چه هستند؟ چه تفاوتی با موارد قبلی دارند؟ آیا پروتکل های جدید بهتر هستند؟ آیا GNCAP به Euro NCAP نزدیکتر شده است؟ بیایید با نگاهی دقیق تر به دنبال پاسخ به این سوالات باشیم.
پروتکل های GNCAP به روز شده – ایمنی سرنشینان بزرگسال
سیستم درجهبندی همچنان 5 ستاره است. تستهای تصادف از جلو دارای 16 امتیاز برای حفاظت از سرنشین بزرگسال و 49 امتیاز برای محافظت از سرنشین کودک است. تست تصادف جانبی 16 امتیاز برای محافظت از سرنشین بزرگسال دارد، با این حال، ما اکنون 2 امتیاز برای یادآوری کمربند ایمنی داریم.

کمربند ایمنی مهم نیست که در کجا نشسته است. 2 امتیاز برای یادآوری کمربند ایمنی در نظر گرفته شده است که 0.5 امتیاز به هر یادآوری کمربند ایمنی تعلق می گیرد. برای ،ب 2 امتیاز، خودرو باید یادآور کمربند ایمنی در 4 صندلی باشد. تحت پروتکل های به روز شده GNCAP، سیستم های ایمنی فعال ارزش و توجه زیادی دارند. ESC باید به ،وان استاندارد روی پرفروش ترین نوع آن یا بقیه انواع ،یبی از نظر فروش ارائه شود. تنها در این صورت، یک وسیله نقلیه واجد شرایط دریافت 5 ستاره خواهد بود.

پروتکل های به روز شده GNCAP در مقایسه با پروتکل های قدیمی سخت تر شده اند. همانطور که گفته شد، آنها احتمالاً با گذشت زمان سختتر و سختتر میشوند و به استانداردهای Euro NCAP نزدیکتر و نزدیکتر میشوند. با متداول شدن سیستم های ADAS، GNCAP پروتکل های خود را در صورت ،وم در آینده به روز می کند.
منبع: https://www.rushlane.com/global-ncap-crash-test-rating-of-indian-cars-old-vs-new-12451930.html