سیستم های کمک راننده پیشرفته: دوربین ها یا ترکیب سنسور؟
اشکال واضح تکیه بر دوربین ها این است که کارایی آنها در شرایط آب و هوایی نامن، مانند باران شدید، مه یا برف، یا در مواقعی از روز که نور شدید خورشید مستقیماً به لنزهای دوربین برخورد می کند، به شدت کاهش می یابد. علاوه بر این، این خطر نیز وجود دارد که شیشه جلوی ،یف دید را مخفی کند و در نتیجه عملکرد را مختل کند.
بیشتر: ماشین من چقدر مستقل است؟ سطوح خودر، توضیح داده شده است
البته سنسورهای چندگانه به م،ای چندین قطعه سختافزاری نیز هستند و در نهایت این نیز هزینه تنظیمات ،یب سنسور را فراتر از یک سیستم قابل مقایسه با دوربین افزایش میدهد.
سنسورهای اولتراسونیک به طور سنتی در فضای خودرو به ،وان حسگر پارک استفاده میشوند و از طریق تکنیکی به نام پژواک که توسط خفاشها در دنیای طبیعی نیز استفاده میشود، سیگنال شنیداری از نزدیک بودن آنها به خودروهای دیگر را به راننده ارائه میدهند.
با رادار و سایر سنسورها که اغلب در پشت یا درون سپر جلو نصب میشوند، استفاده از تنظیماتی که فقط دوربین دارند، مزایای عملی را نیز در کاهش هزینههای تعمیر در صورت برخورد دارد، زیرا این سنسورها نیازی به تعویض ندارند.
حتی بیشتر از دوربینها، لیدار میتواند یک نقشه سهبعدی بسیار دقیق از محیط اطراف خودرو ایجاد کند و قادر است بین عابران پیاده، حیوانات و همچنین حرکت و جهت این اشیا را به راحتی ردیابی کند.
از نظر فلسفی، منطق استفاده از دوربینها را شاید بتوان با نقل قول، مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، خلاصه کرد، که خاطرنشان کرده است که نیازی به هیچ چیز دیگری جز دوربین نیست، وقتی انسانها میتوانند بدون نیاز به چیزی غیر از چشمان خود رانندگی کنند.
در همین حال، سوبارو از یک جفت دوربین نصب شده روی شیشه جلو برای ا،ر نسخه های مجموعه سیستم های کمک راننده EyeSight خود استفاده می کند، با آ،ین نسل EyeSight X، همانطور که در MY23 Subaru Outback دیده می شود (در حال حاضر برای ایالات متحده معرفی شده است، اما به زودی به اینجا می رسد)، همچنین اضافه می کند. سومین دوربین در مقیاس خا،تری با زاویه باز برای میدان دید بهتر.
در نتیجه، معمولاً همان سطح جزئیاتی را که میتوان توسط لیدار یا دوربینها ارائه کرد، ارائه نمیکند و با وضوح پایین، قادر به تعیین دقیق شکل دقیق یک شی یا تمایز بین چندین شی کوچکتر که در کنار هم قرار گرفتهاند، نیست.
مزیت اصلی اتخاذ رویکرد همجوشی حسگر، فرصتی برای داشتن دادههای دقیقتر و قابل اعتمادتر در طیف وسیعتری از شرایط است، زیرا انواع مختلف حسگرها میتوانند در موقعیتهای مختلف به طور مؤثرتری عمل کنند.
بیشتر: ماشین من چقدر مستقل است؟ سطوح خودر، توضیح داده شده است
این حسگرها که در اندازهگیری مسافتهای کوتاه در سرعتهای پایین، در ADAS و فضای خودروی خودمختار مؤثر هستند، میتوانند به خودرو اجازه دهند تا به طور مستقل خود را در یک نقطه خالی در یک پارکینگ طبقاتی پیدا کند و پارک کند.
تصویر: طرح اصلی، با رادار
رادار (تشخیص و برد رادیویی) اشیاء را با انتشار پالس های امواج رادیویی و اندازه گیری زمان صرف شده برای انعکاس آنها شناسایی می کند.
خودروهای تسلا مدل 3 و مدل Y که امروز به فروش میرسند، به ترتیب دارای تنظیمات پیچیدهای متشکل از هشت دوربین رو به بیرون هستند.
این امر که به ،وان همجوشی حسگر شناخته میشود، شامل دریافت دادههای همزمان از هر یک از این سنسورها و سپس ،یب آنها برای ایجاد یک دید قابل اعتماد و جامع از محیط رانندگی فعلی خودرو است.
اینها شامل سه دوربین رو به جلو نصب شده روی شیشه جلو هستند که هر کدام با فواصل کانونی متفاوت، یک جفت دوربین جانبی رو به جلو نصب شده بر روی ستون B، یک جفت دوربین جانبی به سمت عقب نصب شده در محفظه نور تکرار کننده جانبی، و دوربین عقب اجباری نصب شده است. -دوربین را مشاهده کنید
ماسک بیشتر توضیح داده است و با ذکر این نکته که داشتن دوربینهای متعدد در نتیجه مانند «چشمهایی در پشت سر» عمل میکند و پتانسیل رانندگی با خودرو را در سطح ایمنی بسیار بالاتری نسبت به یک فرد معمولی دارد.
با این حال در یک ارائه اخیرآندری کارپاتی، رئیس سابق خلبان خودکار تسلا، ادعا کرد که پیشرفتها در تسلا ویژن میتواند به طور موثری هر گونه مشکل ناشی از آب و هوای نامن، موقت را کاهش دهد.
یکی از شدیدترین عرصههای رقابت در صنعت خودروسازی امروز، حوزه سیستمهای کمک راننده پیشرفته (ADAS) و رانندگی خودکار است که هر دو پتانسیل افزایش قابل توجه ایمنی را دارند.
در مقابل، ا،ریت قریب به اتفاق خودروسازان استفاده از حسگرهای متعدد را برای توسعه ADAS و سیستم های رانندگی خودران مربوطه انتخاب کرده اند.
با تکیه بر این فناوریها، یک خودروی سطح 5 کاملاً مستقل میتواند مزایای اقتصادی یا بهرهوری را تغییر دهد، مانند ناوگان تا،یهای روباتیک که نیاز به پرداخت دستمزد به رانندگان را از بین میبرد یا به کارمندان اجازه میدهد تا کار کنند یا استراحت کنند. ماشین.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، علاوه بر تعداد زیادی دوربین، حسگرهای مستقر معمولاً شامل رادار، سنسورهای اولتراسونیک و در برخی موارد، سنسورهای لیدار هستند.
تسلا و سوبارو دو خودروساز محبوب هستند که برای ADAS و سایر ویژگی های رانندگی خودران خود به دوربین ها متکی هستند.
همجوشی سنسور
با این حال، اگر آب و هوا دائماً بد بود، کیفیت یا قابلیت اطمینان دادههای دریافتی از یک دوربین بعید به نظر میرسد که به خوبی از تنظیمات فیوژن که دادههای حسگرهایی مانند رادار را که ممکن است کمتر تحت تأثیر آب و هوای بد قرار میگیرند، باشد.
این رویکرد همچنین احتمال افزونگی بیشتر را در صورت عدم عملکرد یک سنسور خاص ارائه می دهد.
به ،وان مثال، سنسورهای لیدار معمولاً فقط در وسایل نقلیه لو،، مانند سیستم Drive Pilot ارائه شده در مرسدس بنز EQS، در دسترس هستند.
رویکرد اول تنها به دوربینها به،وان منبع دادهای که سیستم تصمیمگیری میکند، متکی است. رویکرد اخیر به ،وان ،یب حسگر شناخته می شود و هدف آن ،یب داده های دوربین ها و همچنین سنسورهای دیگر مانند سنسورهای لیدار، رادار و اولتراسونیک است.