بیشتر: فناوری فرمول 1 در خودروهای جاده ای: ،مت 1
فناوری فرمول 1 در اتومبیل های جاده ای: قسمت 2
منبع: https://www.carexpert.com.au/car-news/formula-1-technology-in-road-cars-part-2
علاوه بر این، L-76 همچنین از روغن کاری خشک برای خنکسازی موتور و برای اینکه ماشین مرکز ثقل پایینتری داشته باشد، استفاده میکند – این سیستم روانکاری امروزه در خودروهای با کارایی بالا بیشماری استفاده میشود.
موتورهای توربوشارژ برای مدت طول، از دهه 1970 جزء اصلی خودروهای جاده ای مدرن بوده اند، اما یکی از پیشرفت های اخیر که به ویژه توسط مرسدس AMG و سایر برندها مورد استفاده قرار می گیرد، طراحی موتور “،t vee” است که به موجب آن توربوشارژرها در داخل خودرو قرار می گیرند. “وی” موتور
شاید یکی از اساسی ترین پیشرفت های پیشرانه که می توان به فرمول 1 نسبت داد، توسعه ،یبی از ویژگی هایی است که الگوی موتورهای احتراق داخلی معاصر را تعیین می کند.
امروزه خودروهای بیشماری در دسترس هستند که برخی از فناوریهای توضیح داده شده در بالا را در خود جای دادهاند، حتی مدلهای سطح ابتدایی هم اکنون دارای فناوری هیب، ملایم و دندههای دست و پا (اگر نه گیرب،های نیمه اتوماتیک) هستند که به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند.
دههها پیش، خودروهای فرمول 1 از جعبهدندههای دستی سنتی استفاده می،د، با این حال، تیمها به دنبال ساخت جعبهدندهای بودند که فشردهتر، سبکتر باشد و همچنین امکان تغییرات سریعتر را بدون نیاز به برداشتن دستهای راننده از چرخ فراهم کند.
در ،مت 1، بررسی کردیم که چگونه این رقابت منجر به پیشرفتهایی در علم مواد، آیرودینامیک و سیستم تعلیق شده است که به خودروهایی که امروزه در جادهها دیده میشوند فیلتر شدهاند.
مرسدس-ای ام جی وان بدون شک خودروی جاده ای است که بیشتر شبیه خودروهای F1 است. این هایپرکار با تاخیر مکرر، که اخیرا (با تاخیر) وارد تولید شده است، دارای موتور 1.6 لیتری V6 مشتق شده از F1 است.
با این حال، اینها تنها زمینه هایی نیستند که در آنها پیشرفت هایی صورت گرفته است. فن آوری پیشرانه و پیشرانه، به ویژه در رابطه با موتورها، گیرب، ها و هیبرید شدن، یکی دیگر از زمینه های مهم توسعه است که شاهد پیشرفت های خاصی بوده است که به مزایای ملموس برای خودروهای جاده ای تبدیل شده است.
انتقالات
اما مهمتر از آن، L-76 یکی از اولین ،، بود که نشان داد چگونه طراحی DOHC (میل بادامک دوگانه بالای سر) با چهار سوپاپ در هر سیلندر، همراه با محفظه های احتراق نیمکره ای فشرده، می تواند عملکرد موتور را به شدت بهبود بخشد، تا جایی که بسیاری از مدرن ها اکنون خودروها از همان طرح اولیه پیروی می کنند.
نسخههای دیگری که از همان کنترلها و اصول اساسی استفاده می،د شامل سیستم کمتر پیچیدهتر Seles،d بود که به ترتیب در مدلهای مختلف آلفارومئو و فیات مانند 156 و Punto استفاده میشد.
برقیسازی به،وان راهی برای خودروسازان برای دستیابی به اه، آلایندگی یورو 6 و یورو 7 آتی اهمیت فزایندهای پیدا کرده است و سیستمهای هیب، ملایم یکی از رویکردهای مق، با این چالش هستند.
مرسدس ادعا می کند که موتور AMG One می تواند تا 50000 کیلومتر قبل از نیاز به بازسازی کارخانه دوام بیاورد و مجموع ،وجی سیستم 782 کیلووات با حدا،ر سرعت بیش از 350 کیلومتر در ساعت است.
این در تمام راه در سال 1912 توسط پژو L76 گرند پری، (بالا)، که دارای یک موتور 7.6 لیتری چهار سیلندر خطی بود و هر دو جایزه بزرگ فرانسه و مسابقه 500 ایندیاناپولیس آن فصل را برنده شد، ایجاد شد.
BMW همچنین سیستم مشابه، اما پیچیدهتری را با گیرب، SMG (گیرب، دستی متوالی) که در خودروهای M مختلف مانند E46 M3 و E60 M5 استفاده میشود، به کار گرفت. در این خودروها راننده می توانست با گزینه های مختلف از پیش تعیین شده، نقاط تعویض دنده و سرعت تعویض دنده را تنظیم کند.
کدام خودروی جاده ای امروزی بیشتر شبیه خودروهای مسابقه ای F1 است؟
جدیدترین سیستم EQ Boost در مرسدس ک، C جدید نمونه بارز این موضوع است که در صورت ،وم قدرت بیشتری را فراهم می کند.
جان بارنارد در فراری به توسعه این سیستم برای فصل 1989 فرمول 1 کمک کرد، با فراری 640 مجهز که توسط نایجل منسل خلبان شد و در اولین حضور خود در جایزه بزرگ برزیل برنده شد. در طی پنج سال آینده، تقریباً تمام تیمهای فرمول 1 تصمیم میگیرند از این طراحی گیرب، تقلید کنند، و تعویض دندههای شل و ول و گیرب، دستی متوالی تا به امروز مورد استفاده قرار میگیرند.
هدف از این طراحی بهبود پاسخ و کاهش تاخیر توربو با کاهش مسافتی است که گازهای تولید شده توسط موتور باید طی کنند تا توربوشارژرها را قرقره کنند. این طراحی که در مدل هایی مانند مرسدس-AMG A45 رایج است، در واقع توسط فراری 126C پیشگام شد، که در ابتدا برای فصل فرمول 1 در سال 1981 عرضه شد، که از طراحی 1.5 لیتری V6 استفاده می کرد که حداقل 417 کیلووات قدرت تولید می کرد.
یکی از مهمترین نوآوریها در این فضا، معرفی گیرب،های دستی متوالی با کلاچ کنترلشده الکترونیکی (همچنین به ،وان گیرب، نیمه اتوماتیک شناخته میشود) بود. این گیرب، به راننده این امکان را میداد که دندهها را از طریق پدلهای شل و ول نصبشده روی فرمان تعویض کند و در نتیجه نیاز به برداشتن دستها از روی فرمان برای تعویض دنده را از بین برد.
استفاده از پدال شیفترها مزایای ارگونومیک آشکاری را به همراه داشت و این کنترل ها و گیرب، نیمه اتوماتیک برای اولین بار توسط یک خودروی جاده ای در سال 1997 به کار گرفته شد که به ،وان یک آپشن در ابرخودروی F355 فراری در دسترس بود و به درستی گیرب، F1 نامگذاری شد.
منصفانه است که بگوییم رقابتپذیری ورزشهای موتوری ثابت کرده است که انسانها نیاز ذاتی به سرعت دارند. و این شاید در فرمول 1 بیش از هر ورزش دیگری صادق باشد، جایی که پیروزی ها را می توان با ،ری از میلی ث،ه تعیین کرد.
امروزه بسیاری از خودروهایی که دارای پیشرانههای هیب، ملایم هستند، ،یبی از ترمز احیاکننده و باتری 48 ولتی را اتخاذ میکنند که به خودرو اجازه میدهد انرژی جنبشی ناشی از ترمز را به انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری جذب و تبدیل کند. به ،ه خود، باتری را می توان با کمک به موتور در شرایط رانندگی خاص، مانند زم، که خودرو در حال شتاب گرفتن است، یا به طور مستقیم به سیستم های جانبی مانند تهویه مطبوع خودرو، برای بهبود کارایی و عملکرد استفاده کرد.
در اینجا، ،یبی از منیتهای عظیم و پول به همان اندازه انبوه حمایت مالی باعث شده است که تیمها دائماً یکدیگر را با نوآوریهای جدید و اغلب انقلابی که محدودیتهای قو،ن مسابقه را آزمایش میکنند، تحت فشار قرار دهند.
این موتور برای استفاده در جاده ها با دوام بیشتر و خط قرمز کمتر 11000 دور در دقیقه تنظیم شده است و با سیستم KERS که شامل MGU-K (واحد موتور ژنراتور-Kinetic) و MGU-H (واحد ژنراتور موتور-گرمایش) است جفت شده است. . یک گیرب، دستی متوالی به سبک F1 نیز استفاده می شود.
سیستم های هیب، ملایم شباهت های اساسی با KERS (سیستم بازیابی انرژی جنبشی) دارند که از فصل 2009 در فرمول 1 مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که سیستم F1 همچنین انرژی جنبشی را از ترمزهای خودرو بازیابی می کند و آن را در یک باتری یا ابرخازن برای استفاده بعدی ذخیره می کند، تمرکز عملکرد بسیار بیشتری دارد، با آ،ین واحدهای KERS که می توانند در صورت استقرار توسط 120 کیلووات تقویت موقت ارائه دهند. راننده.