قیمت باتری EV در سال جاری برای اولین بار افزایش یافت

مخصوصاً برای بسته‌های وسایل نقلیه الکتریکی باتری (BEV)، قیمت‌ها بر اساس میانگین وزنی حجمی در سال 2022، 138 دلار/کیلووات ساعت (207 دلار آمریکا) بود. در سطح سلولی، میانگین قیمت‌های BEV 115 دلار/کیلووات ساعت (172 دلار آمریکا) بود، به این م،ی که میانگین سلول‌ها. 83 درصد از قیمت کل بسته را تشکیل می دهد.

  • قیمت باتری EV در سال جاری برای اولین بار افزایش یافت

افزایش قیمت مواد خام و اجزای باتری و تورم اقتصادی مداوم – که صرفه جویی حاصل از اقتصادهای مقیاس رو به رشد را تحت تأثیر قرار می دهد، باعث افزایش قیمت می شود.

  • قیمت باتری EV در سال جاری برای اولین بار افزایش یافت

به طور متوسط ​​سلول‌های LFP مانند سلول‌های مورد استفاده در تسلا مدل 3 و Y، MG ZS EV و BYD Atto 3، 20 درصد ارزان‌تر از سلول‌های لیتیوم نیکل منگنز ا،ید کبالت (NMC) در سال 2022 بودند – اگرچه قیمت بسته‌های LFP واقعاً افزایش یافت. 27 درصد در طول سال.

در میان این افزایش قیمت برای ف،ات باتری، سازندگان و خودروسازان بزرگ باتری به استراتژی‌های تهاجمی‌تری برای محافظت در برابر نوسانات، از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم در پروژه‌های معدن و پالایش روی آورده‌اند.»

BNEF می‌گوید: این اولین افزایش قیمت باتری‌ها از زمان شروع ردیابی بازار در سال 2010 است که نشان می‌دهد میانگین وزنی قیمت بسته‌های لیتیوم یون در همه بخش‌ها به 151 دلار در هر کیلووات ساعت ظرفیت (226 دلار A) افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که ارقام بالا نشان دهنده میانگین مصرف نهایی باتری های متعدد، از جمله انواع مختلف خودروهای الکتریکی، اتوبوس ها و پروژه های ذخیره سازی ثابت است.

قیمت بسته‌های باتری در چین با ۱۲۷ دلار/کیلووات ساعت (۱۹۰ دلار آمریکا) ارزان‌ترین قیمت بود – با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان است.

اولینا استویکو، یکی از همکاران ذخیره انرژی BNEF و نویسنده اصلی این گزارش، گفت: «افزایش قیمت مواد خام و اجزای سازنده بیشترین سهم را در افزایش قیمت سلولی مشاهده شده در سال 2022 داشته است.

این طبق نظر شرکت تحقیقاتی برجسته BloombergNEF (BNEF) در بررسی سالانه قیمت باتری خود است که نشان می‌دهد قیمت بسته‌های باتری لیتیوم یونی از سال 2021 7.0 درصد رشد داشته است.

BNEF ادعا می کند که قیمت ها می توانست در سال 2022 افزایش بیشتری پیدا کند “اگر پذیرش بالاتر شیمی کاتد کم هزینه معروف به LFP و کاهش مداوم کبالت گران قیمت در کاتدهای پایه نیکل نبود”.

  • قیمت باتری EV در سال جاری برای اولین بار افزایش یافت

در حالی که قیمت ف،ات کلیدی باتری مانند لیتیوم، نیکل و کبالت در ماه‌های اخیر اندکی تعدیل شده است، BNEF انتظار دارد میانگین قیمت بسته‌های باتری در سال 2023 به میزان 152 دلار در هر کیلووات ساعت (228 دلار آمریکا) به دلار واقعی 2022 افزایش یابد.

  • قیمت باتری EV در سال جاری برای اولین بار افزایش یافت

بررسی قیمت باتری 2022 BNEF پیش‌بینی می‌کند که میانگین قیمت بسته‌ها باید تا سال 2026 به زیر آستانه جادویی 100 دلار در کیلووات ساعت (150 دلار A) کاهش یابد – البته دو سال دیرتر از زم، که پیش‌بینی می‌شد.

باطری‌های خودروهای الکتریکی امسال به دلیل افزایش هزینه‌های مواد و تورم گران‌تر شدند و ده‌ها سال قیمت‌ها به طور پیوسته رو به نزول هستند.

“فشار افزایش قیمت روی باتری ها از پذیرش بیشتر شیمی های کم هزینه مانند فسفات آهن لیتیوم (LFP) پیشی گرفت. BloombergNEF انتظار دارد قیمت ها در سال آینده در سطوح مشابه باقی بمانند و روندهای تاریخی را بیشتر به چالش بکشند.

بسته ها در ایالات متحده و اروپا به ترتیب 24 درصد و 33 درصد گران تر بودند.

تقاضا در سال 2022 به 603 گی،ات ساعت خواهد رسید که تقریباً دو برابر سال 2021 است. افزایش عرضه با این نرخ رشد یک چالش واقعی برای صنعت است، اما سرمایه گذاری در این بخش نیز به سرعت در حال افزایش است و نوآوری در فناوری کند نمی شود. رئیس BNEF ذخیره انرژی Yayoi Sekine اضافه کرد.




منبع: https://www.carexpert.com.au/car-news/ev-battery-prices-increased-this-year-for-the-first-time

با توجه به اینکه باتری‌ها گران‌ترین جزء در خودروهای برقی هستند، افزایش هزینه بسته‌ها مانعی برای مقرون‌به‌صرفه‌تر شدن خودروهای الکتریکی خواهد بود.

با این حال، BNEF همچنین گفت که انتظار دارد قیمت باتری در سال 2024 دوباره شروع به کاهش کند، زم، که انتظار می‌رود قیمت لیتیوم کاهش یابد “با آنلاین شدن ظرفیت است،اج و پالایش بیشتر”.

به گفته BNEF در سه سال گذشته، «نسبت هزینه سلول به بسته از ت،یم سنتی 70:30 متفاوت است». آن‌ها دریافتند که این تا حدودی به دلیل تغییرات در طراحی بسته‌ها است، مانند معرفی رویکردهای سلول به بسته، که به کاهش هزینه‌ها کمک کرده است.