مغز متفکر هیوندای N می گوید که سرگرمی بیش از زمان دور مهم است
در یک پیست مسابقه معمولی، Ioniq 5 N فقط از اتومبیل های موتور احتراقی دور می شود، زیرا قدرت آنی زیادی در دسترس است. و در گوشه ها نیز کند نیست. همانطور که می د،د، ما چندین جلسه تنظیم در Nordschleife داشته ایم و واقعاً عالی است.
“دو چالش بزرگ ما درگیر شدن احساسی راننده در کابین خلبان است، جایی که ما سعی می کنیم این را با صدا، ،زش و تعویض دنده مجازی ایجاد کنیم. همچنین این یک چالش بزرگ است که خودرویی مانند این را به درستی در مسیر حرکت کند. اینجاست که واقعاً سرگرمی شروع می شود.
زم، که کیا EV6 GT را توسعه دادیم، البته آن را در مسیر آزمایش قرار دادیم، اما هرگز قرار نبود یک خودروی برقی با قابلیت پیست، مانند یک خودروی N باشد. یک ماشین N باید بتواند برای مدت معینی در مسیر زنده بماند، در حالی که EV6 GT یک GT پرقدرت است که از روح استینگر پیروی می کند.
بیشتر: هیوندای گیرب، مجازی دوکلاچه را برای خودروهای برقی آماده می کند
Ioniq 6
اما با Ioniq 5 N میخواهیم نشان دهیم که شما هنوز هم میتو،د سرگرمی داشته باشید و بتو،د به مدت 20 دقیقه یا بیشتر در مسیر بدون از هم پاشیدن سیستمهای اصلی باقی بم،د. دما آنقدر بالا می رود که باتری و اینورتر ت،یب می شود، اما معماری E-GMP ما نقطه شروع خوبی برای ساخت خودروهای برقی با کارایی بالا است.
وقتی فوشروهره را با سرعت 230 و 240 کیلومتر در ساعت پایین میآورید، فکر میکنید با توجه به این که خودروی بسیار سنگینی است، این کاملا ،انه است و مطمئناً لحظاتی وجود دارد که وزن ماشین را احساس میکنید، اما هنوز هم بسیار توانا است.
هیوندای قصد دارد توسعه Ioniq 5 N را تا آوریل/مه 2023 قبل از عرضه جه، آن در اوا، سال به پایان برساند.
آقای بیرمن که اکنون از سمت خود به ،وان رئیس کلی تحقیق و توسعه هیوندای موتور بازنشسته شده است، در چهارمین فستیوال سالانه استرالیایی N در پارک موتور اسپورت Bend در استرالیای ج،ی در آ، هفته گذشته حضور داشت، جایی که بیش از 200 خودرو N و صاحبان آنها گرد هم آمدند.
ما این ماشین را برای رانندگان مسابقهای حرفهای نمیسازیم، ما میخواهیم رانندگان عادی در ماشین از عملکرد آن لذت ببرند – این ایده کل هر ماشین N است. تنها بر این اساس، توسعه Ioniq 5 N به رویکردی کاملاً متفاوت نیاز دارد تا فقط به ،وان معیاری برای موفقیت، زمانهای دور را طی کند.
تصویر جاسوسی Ioniq 5 N
ما به زمانهای دور ل،تی اهمیتی نمیدهیم، اما البته سریع است. وقتی از شودنکروز با سرعت 220 تا 230 کیلومتر در ساعت عبور می کنم، می خواهم احساس راحتی کنم و می خواهم ماشین احساس اطمینان کند. این بسیار مهمتر از هر دور دوری است که می تواند ارائه دهد.
جلسات تیونینگ در رینگ معمولاً هم شامل راننده و هم مهندس میشود که انواع بارهای دینامیکی را نظارت میکند، اما حتی با وزن نزدیک به 2.5 تن، آقای بیرمن هنوز از تجربه رانندگی هیجان زده میشود.
باتری متفاوتی در هیوندای وجود دارد، زیرا ما تاکید بیشتری بر سیستم خنک کننده داریم تا بتو،د Ioniq 5 N را در یک مسیر فشار دهید. زم، که ما برای اولین بار آزمایش را در نوردشلایف شروع کردیم، شاید می توانستیم یک دور انجام دهیم، اما اکنون می تو،م دو یا حتی سه دور در یک جلسه انجام دهیم.
آلبرت بیرمن، مشاور فنی اجرایی هیوندای و گورو برند N همهجانبه میگوید: اولین خودروی برقی N هیوندای که بر اساس Ioniq 5 ساخته شده است، قول میدهد در یک مسیر مسابقه سریع حرکت کند – اما زمانهای دور مهمترین چیز نیست.
در حالی که مهندسان ما مدام در مورد اینکه چه چیزی باید هدف دور دور Ioniq 5 N در نوربرگ رینگ باشد، میگویند، من فقط میگویم که این موضوع نیست، بلکه احساسی است که هنگام پرتاب 2.5 تن در اطراف Nordschleife به شما دست میدهد. چه چیزی بیش از هر چیزی مهم است.» آقای بیرمن گفت
آقای بیرمن EV6 GT را مختصرتر تعریف می کند، با توجه به اینکه او بر توسعه کیا EV نیز نظارت داشته است.
وقتی صحبت از Ioniq 5 N هیوندای میشود، آقای بیرمن به چالشهای مهمی در توسعه یک خودروی برقی با وزن و نسبت قابلتوجه اشاره کرد.
ما تمرکز، زمان و پول زیادی را صرف کردهایم تا بتو،م یک پیست مسابقه اتومبیل ر، را توانمند کنیم، زیرا در اینجاست. شما به راحتی می تو،د ادعا کنید، اما پس از یک یا دو دور به دلیل ت،یب شدید ا،ر ماشین ها، سرگرمی به پایان می رسد. ا،ر خودروها در محیط پیست کاملاً بی استفاده هستند.
برخلاف خودروی برقی با کارایی بالا EV6 GT کیا که بر اساس همان معماری E-GMP Ioniq 5 توسعه یافته است، هیوندای با تمرکز بر مسیر توسعه یافته است و تغییرات مختلفی را به خصوص در بخش خنک کننده در خود جای داده است.
طبیعتاً، صحبتها به سرعت به آنچه از برند N میآید، ی،ی مجموعه Ioniq 5 N برای عرضه در سال 2023 معطوف شد.