مازراتی علیرغم تمام تلاشهای خود، نمیتواند جذابیت برندهایی مانند فراری یا لامبورگینی را تقلید کند. در حالی که مدلهایی مانند مازراتی MC20 و MC12 مبتنی بر انزو قبل از آن، در فاصله قابل توجهی از آنها قرار دارند، این GranTurismo است که در نهایت فروش بیشتری خواهد داشت. مانند سایر خودروسازان، مازراتی در حال گذار به برقی شدن است. تا سال 2026، تمام مدلهای این برند به صورت BEV عرضه میشوند و تا سال 2030، سازنده ایتالیایی قصد دارد تمام تولید خودروهای مجهز به موتور ICE را متوقف کند.
قدرت بیشتر، اما نه V-8
انتظار می رود مازراتی گرن توریسمو 2023 تا پایان سال 2022 رونمایی رسمی شود که هنوز یک سال دیرتر از برنامه ریزی اولیه است. فروش تا زم، در سال 2023 آغاز نخواهد شد، در حالی که GranCabrio و Folgore EV یک سال پس از GranTurismo دنبال خواهند شد. علیرغم شهرت نه چندان درخشان این برند در دو دهه اخیر، مازراتی برای یک برند خاص عملکرد چندان بدی ندارد. با این اوصاف، مازراتی در سال 2021 بیش از 24000 خودرو در سطح جهان فروخت که حتی از هدف مازراتی هم کمتر است.
قیمت آن چگونه خواهد بود؟
ممکن است تغییرات برای مازراتی جزئی به نظر برسد تا آن را یک مدل کاملاً جدید بنامد، اما GranTurismo جدید توسط یک پلتفرم کاملاً جدید پشتیب، خواهد شد. پلتفرم قدیمی مازراتی M139، که زیربنای Quattroporte قدیمی نیز بود، با پلتفرم STLA Medium Stellantis جایگزین شده است، که یکی از چهار پلت فرم جدید “اسکیت برد” این کنسرت است که در 16 برند Stellantis استفاده خواهد شد.
با این اوصاف، مازراتی GranTurismo جدید نقش بزرگی در آینده قابل پیشبینی این برند بازی خواهد کرد، زیرا نه در یک، بلکه در سه مدل عرضه میشود. اولین مورد، به طور طبیعی، توسط یک موتور احتراق داخلی، به طور خاص، یک نسخه از MC20 “Nettuno” V-6 نیرو می گیرد. در مدل موتور وسط، واحد 3.0 لیتری توئین توربو قدرت 621 ، بخار (463 کیلووات) در 7500 RPM و 538 پوند فوت (730 نیوتن متر) در 3000 RPM تولید می کند. این یک پله بالاتر از موتور V-8 مشتق شده از فراری است که از 4.2 تا 4.7 لیتر حجم دارد، بسته به نسخه، و حدا،ر 460 ، بخار (338 پوند فوت) و 384 پوند فوت (520 نیوتن متر) ). GranTurismo جدید احتمالاً گیرب، قدیمی و شش سرعته “F1” Graziano را برای واحد هشت سرعته DCT از MC20 حذف خواهد کرد.