با این حال، چند سال قبل که فروش بنزین و دیزل i20 تقریباً برابر بود، وضعیت کاملاً متفاوت بود. هزینه ،ید بالای انواع دیزلی در مقایسه با همتایان بنزینی آنها و کاهش شکاف در قیمت گذاری بنزین و سوخت دیزل بر تقاضا برای انواع دیزل، به ویژه در بخش خودروهای کوچک تاثیر گذاشته است.
در چنین سناریویی تقریبا هیچ گزینه ای برای خودروسازان وجود ندارد، به جز توقف گزینه دیزل. باید دید آیا تاتا ،روز نیز موتور دیزلی خود را از دست خواهد داد یا خیر. توقف آپشن دیزلی i20 نباید برای هیوندای نگران کننده باشد، زیرا تنها 10 درصد از کل فروش i20 را به خود اختصاص می دهد. به طور متوسط تقریباً 700 واحد در ماه کار می کند.
فروش هاچ بک آگوست 2022 در مقابل اوت 2021 (سالانه)
اوایل امسال، آپشن دیزلی برای Grand i10 Nios و Aura متوقف شد. سهم انواع دیزلی در کل فروش این خودروها حتی کمتر از i20 بود. در مورد Nios، انواع دیزلی کمتر از 5 درصد سهم داشتند. عامل دیگر این بود که Nios و Aura از یک موتور 1.2 لیتری سه سیلندر دیزلی منحصر به فرد استفاده می ،د که در هیچ مدل هیوندای دیگر کیا استفاده نمی شد. این بیشتر از توقف آنها حمایت کرد.
از آنجایی که تقاضای خوبی برای انواع دیزلی این خودروها وجود دارد، موتور 1.5 لیتری CRDi پس از دریافت ارتقاء RDE همچنان در دسترس خواهد بود. این احتمال وجود دارد که فقط نسخه قدرتمند 115 ، بخاری ارتقا یابد. نسخه توربو هندسه ثابت 100 ، بخاری ممکن است به کلی متوقف شود و Venue با موتور 115 ، بخار عرضه شود. این تضمین می کند که فقط یک موتور باید به استانداردهای RDE ارتقا یابد.
BS6 قبلاً چندین موتور دیزلی را به اجبار از کار انداخته است و با شروع استانداردهای آلایندگی واقعی رانندگی در سال آینده، تعداد بیشتری از آنها متوقف خواهد شد.
تصویر – ،ان
در دوره RDE، محدوده دیزل هیوندای با Venue شروع می شود. در حالی که Venue همان موتور دیزلی (1.5 لیتری، 100 ، بخار) را دارد که با i20 استفاده می شود، سهم در فروش بسیار بیشتر و حدود 35٪ است. به همین دلیل است که Venue با گزینه دیزلی ادامه خواهد داد. سایر خودروهای هیوندای مانند کرتا، ورنا و آلکازار و برخی از مدلهای کیا از نسخه قدرتمندتر موتور 115 ، بخاری استفاده میکنند که دارای هندسه متغیر توربو (VGT) است.
با توجه به استانداردهای آلایندگی سختگیرانهتر، خودروساز، مانند ماروتی، فول، واگن و رنو-نیسان به طور کامل آپشن دیزلی را در مجموعه خود متوقف کردهاند. با هنجارهای جدید انتشار آلاینده های رانندگی واقعی (RDE) که از 01 آوریل 2023 اجرا می شود، انتظار می رود ،وجی های بیشتری وجود داشته باشد. این امر به ویژه در مورد خودروهای کوچکی که در حال حاضر آپشن دیزلی ارائه می دهند صادق است. هیوندای i20 دیزل از جمله خودروهایی است که احتمالاً قبل از اجرای هنجارهای RDE متوقف می شود.
از 01 آوریل 2023، تمام خودروهای دیزلی م،م به نصب سیستم های کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) خواهند بود. این یک ارتقاء گران قیمت است و انواع دیزلی خودروهای کوچکی مانند i20 ممکن است نتوانند آن را در محدوده قیمتی معقول قرار دهند.
در مقایسه با هنجارهای انتشار قبلی که بر داده های تولید شده در یک محیط آزمایشگاهی متکی بودند، RDE سختگیرانه تر است، زیرا انتشارات مانند NOx را در شرایط دنیای واقعی اندازه گیری می کند. عدم تطابق قابل توجهی در آلاینده های آزمایشگاهی و آلاینده های واقعی اتومبیل ها مشاهده شد که باعث شد بازارهای توسعه یافته مانند اروپا به اجرای RDE بپردازند. دید واقع بینانه تری از گازهای گلخانه ای ارائه می دهد و در کاهش انتشار بهتر عمل می کند.