،ن زده می شود که بیش از 1000 نفر به مبالغ مختلف فریب خورده اند. این کلاهبرداری می تواند به راحتی به چند صد کرور برسد. بر اساس این شکایت، سلول جرایم سایبری به مرکز تماسی که از پاتنا در حال فعالیت بود حمله کرد. بیش از 60 گوشی تلفن همراه، 114 سیم کارت و 7 لپ تاپ کشف و ضبط شده است. پلیس همچنین 25 حساب بانکی را با تراکنش های بیش از 5 کرور روپیه ردیابی کرده است.
در مثال دیگری از اینکه چگونه مجرمان سایبری می توانند مبتکر باشند، بیش از 1000 نفر از طریق وب سایت جعلی اولا الکتریک فریب خورده اند. این کلاهبرداری پس از تشکیل پرونده FIR در پلیس جرایم سایبری آشکار شد. حدود 20 نفر بازداشت شده اند و تحقیقات بیشتر در حال انجام است. معلوم نیست افرادی که فریب خورده اند تمام پول خود را پس بگیرند یا خیر. مجرمان سایبری معمولاً غارت را از طریق تراکنشهای نقدی و سایر کانالهایی که به سختی قابل ردیابی هستند، از بین میبرند.
کلاهبرداری اسکوتر برقی اولا
این زم، بود که با وب سایت جعلی روبرو شد و مشخصات خود مانند نام و شماره موبایل را وارد کرد. گفته می شود که به محض اینکه اطلاعات شخصی در دسترس قرار گرفت، با دیگر اعضای باندی که از بیهار و تلانگانا فعالیت می ،د به اشتراک گذاشته شد. متعاقباً با قرب، تماس گرفته شد و از او خواسته شد تا 499 روپیه برای رزرو اسکوتر بپردازد. با فرض واقعی بودن، قرب، مبلغ را از طریق اپلیکیشن PayU پرداخت کرده است.
علاوه بر این، از شاکی خواسته شد تا 13000 روپیه هزینه تحویل را بپردازد. به او قول داده شد که در صورت پرداخت 13000 روپیه اسکوتر در همان روز ارسال خواهد شد. در نهایت همه چیز مشکوک به نظر می رسید. شاکی پس از اینکه متوجه شد چه اتفاقی افتاده است برای ثبت FIR به سلول جرایم سایبری مراجعه کرد.
بیش از 1000 نفر فریب خوردند
طبق تحقیقات اولیه، مشخص شد که این کلاهبرداری توسط دو نفر در بنگلور آغاز شده است. کلاهبرداران ادعا شده یک وب سایت جعلی اولا الکتریک ایجاد کرده بودند تا افرادی را که به دنبال رزرو اسکوتر برقی Ola خود بودند فریب دهند. فردی که یک FIR ثبت کرده است، گفت که در حالی که به دنبال رزرو اسکوتر خود بوده فریب خورده است. او از اپلیکیشن Ola استفاده کرده بود، اما از آنجایی که گزینه مالی نداشت، شروع به جستجوی گزینه های دیگر در اینترنت کرد.
این کلاهبرداری مجدداً نیاز به احتیاط را هنگام انجام معاملات آنلاین برجسته می کند. کاربران باید همیشه در وب سایت یا اپلیکیشن رسمی شرکت پرداخت ها را انجام دهند. شرکت ها معمولاً از مشتریان نمی خواهند که از طریق کانال های دیگر پرداخت را انجام دهند. امیدواریم قرب،ان بتوانند به زودی پول خود را پس بگیرند.